domingo, 1 de mayo de 2016

RUTINES II:


   FACILITADORES D'ORGANITZACIÓ
Avui em centraré a comentar de nou el tema de les Rutines. En totes aquestes setmanes que han passat des de les primeres entrades les rutines han seguit força estables, però, és cert que hi ha hagut alguns canvis que m'agradaria comentar.






En primer lloc, un aspecte que es porta a terme actualment de forma diferent a la rutina del principi és referent al canvi de bolquers. Progressivament, s'està iniciant el procés de control d'esfínters amb molts dels infants, tot i que es fa a poc a poc i amb la col·laboració de les famílies, resulta més costós que el canvi de bolquers als canviadors i implica la necessitat d'invertir més temps a portar als infants als banys, fer ús dels vàters, anar preguntant si tenen necessitat, canviar-los quan no controlen les deposicions, etc. Tot això, ha fet canviar la forma en la qual s'enfocava aquesta rutina, però, estic contenta perquè el fet d'estar en aquesta etapa m'ha permès veure i col·laborar en aquest procés de canvi on els infants aconsegueixen fer una passa molt important.
Per una altra banda, al començament del tercer trimestre vàrem viure tots, jo inclosa, un altre canvi que ha modificat un poc també la dinàmica: l'arribada de la nova cuinera: na María, que substituirà a Irene, ja que està de baixa per maternitat. Així, tots hem tingut un període d'adaptació a aquesta nova figura de referència donat que ni els infants ni jo mateixa la coneixíem de la mateixa forma que ella no ens coneixia a nosaltres, ha hagut de situar-se en la dinàmica, conèixer com portem a terme les rutines al menjador, etc. En aquest centre la cuinera és la màxima figura del menjador de tal manera que organitza els temps i els espais així com ella pensa. Jo soc part d’aquesta rutina del menjador setmana sí , setmana no, alternant-me en les meves funcions amb el meu company de pràctiques, Óscar.
En definitiva i referent a les rutines, he de dir que cada vegada em sento més i més còmode a l'hora d'actuar i guiar-les. En la primera entrada que vaig fer sobre el tema, era molt recent la nostra arribada en comparació al moment actual i simplement podia descriure-les o nomenar-les. Ara, veig com m'ajuden a mi mateixa a moure'm en la jornada lectiva, conec el suficient als infants per a plantejar-les d'una forma o una altra, etc.

En el dia d'avui segueixo relacionant l'entrada de les Rutines amb l'etiqueta de Convivència com ja vaig fer en la meva primera entrada. Tot i que ha passat el temps, segueixo veient que aquestes ajuden als infants a estructurar el temps, a no perdre's en la dinàmica, a tenir més seguretat, però que també té el mateix efecte en les educadores, la qual cosa fa que tots puguin conviure millor. Em costa ja molt pensar en una dinàmica d'aula o en un dia concret sense seguir cap tipus de rutines o fer-ho però de forma desorganitzada; realment crec que no propiciaria en absolut un bon clima.
Així mateix és necessari relcionar aquesta entrada amb la competència de les famílies ja que sense un treball coordinat amb elles, no és possible dur a terme unes rutines sostenibles.

No hay comentarios:

Publicar un comentario