LA BASE DEL DIA A DIA A L'AULA
Com havíem estudiat a l'assignatura d'Estratègies d'Intervenció Educativa,
una Rutina és ''un costum pres de fer una cosa d'una certa manera''.
Així, tot i que hi pot haver una certa flexibilitat, he pogut observar uns
passos que els infants sempre solen fer dia a dia en el mateix ordre i de la
mateixa manera: Lectura lliure de contes apilats en les taules en arribar al
matí a les 9 i recollir a les 9’30, cantar les cançons d’esmorzar, recollir
ordenadament els esmorzars de les motxilles (aquesta acció en concret la fa
només un alumne escollit cada dia per Laia, el qual l’ajuda a repartir els esmorzars),
recollir taules, rentar-se les mans amb tovalloles, tirar al fem els plàstics i
les tovalloles, rentar-se les mans, beure aigua després del pati asseguts a
l’assemblea i agafant de la safata cada un el seu got, rentar-se en arribar del
menjador...
És evident que hi ha una feinada feta prèviament d’adquisició d’aquests
hàbits. Segurament a través de l’ensenyament i la repetició, han assimilat com a
una tasca o una forma de fer aquestes rutines. És veritat que en diverses
ocasions la mestra recorda allò que s'ha de fer i com fer-ho, però també és una
forma d'ajudar al fet que ells interioritzin millor les rutines.
Majoritàriament, les tenen molt assimilades.
Una cosa que m'ha sorprès ha estat el moment de l'assemblea. Estudiant-lo,
sempre l'havia concebut com un moment (rutina) que donava inici a la jornada
escolar, i que es feia de bon matí i que això ajudava a que els alumnes es
situessin en el temps des del principi. Però, he pogut veure que a la ''meva
classe'' no es realitza en aquesta posició (tot i que sí segueix una mateixa
estructura), sinó que depenent del dia es realitza en un moment o en un altre
(després del joc lliure, després d'esmorzar...) i no per això els infants van
més perduts, sinó que és una forma diferent de fer-ho i també igual de vàlida.
De fet penso que na Laia la fa servir per trencar la continuïtat de la classe
moltes vegades i aconsegueix així una atenció més sostinguda del grup. Això
m'ajuda a veure que tal vegada no tot el que hem estudiat ho veurem tal qual a
la realitat, ja que tot es pot adaptar i flexibilitzar, i més amb infants tan
petits.
Pensant un poc sobre el tema de les rutines, em ve al cap la pregunta de si
els infants no deuen entrar en contradiccions en tenir-ne unes determinades a
la seva casa i, tal vegada, algunes altres diferents a l' escoleta. Per
exemple, a l'hora de dinar tots tenen assumit que s'ho han de menjar tot i que en acabar, faran un
tren petit (cua) per tornar a l’aula i rentar-se a soles cara i mans, però pot
ser que no tots ho facin a la seva casa (ja sigui perquè els pares els veuen
massa petits, perquè l'hàbit és que ho llevin els adults, etc.). Tal vegada,
els infants saben diferenciar els diversos contextos i això els facilita saber
què i on poden o deuen fer cada cosa i també tindrà força a veure la
col·laboració de les famílies i la seva relació i comunicació amb el centre.
En aquest cas relacionaria aquesta entrada de les rutines, tot i que també
hi col·laboro força, amb la competència de convivència, ja que és cert
que aquesta estructuració que ofereixen dóna major seguretat i afavoreix
l'estada a l'aula entre tots els que en formem part. També, en el meu cas
particular m'ajuden les rutines per orientar-me millor ara que sóc ''nova''
aquí i per estructurar-me jo mateixa en el temps i poder anticipar- me a allò
que passarà. El fet que hi hagi aquests moments estructurats, ofereixen en la
meva opinió més tranquil·litat i això millora la convivència que podria
convertir-se si no de vegades en un caos.
No hay comentarios:
Publicar un comentario